Jumaat, 22 Januari 2010

Sejarah PALAPES

Posted on 7:50:00 PTG by blackhawk

Pasukan latihan Pengawai Simpanan( PALAPES) Universiti Utara Malaysia telah ditubuhkan dengan rasminya pada 1 Mei 1984. rancangan penubuhan Palapes di UUM telah dibuat selepas penubuhan UUM diishtiharkan secara rasmi pada 16 Februari 1984. Kapten Ahmad Fawzi Bin Mohd.Basri ( Allahyarham Kol.) yang terlibat dalam Badan Petugas Universiti ke-6 telah menghubingi Jabatanarah Askar wataniah (JAW). Surat asmi dikemukakan sebaik sahaja naib Cancelor, Tan Sri Awang Had Bin Salleh menerajui kepimpinan UUM. Penubuhan palapes UUM menjadi mudah kerana pada masa itu kuasa dan waran penubuhan Palapes di UITM tidak digunakan. UTM telah menolak penubuhan Palapes pada ketika itu. Oleh itu, JAW mengalih kuasa dan waran tersebut bagi tujuan penubuhan Palapes di UUM. dalam tahun 1995, secara sah organisasi Palapes UUM telah ditetapkan oleh FED(M)/4141/1/95 yang berkuatkuasa pada masa tersebut.

Semasa penubuhan, Palapes UUM adalah dibawah perintah JAW sejak tertubuhnya pasukan Palapes secara sah pada tahun 1995, saluran pemerintahan adalah Markas Latihan Tentera Darat, manakala kawalan teknikal adalah di bawah bahagian Pasukan simpanan( dulunya Jabatanarah PSTD). Palapes UUM diletakkan di bawah pentadbiran tempatan 12 Bgd, Kem Oran, Perlis( sekarang 6 Bgd).

1 Response to "Sejarah PALAPES"

.
gravatar
Tanpa Nama Says....

Merkur - XN90 Merkur Razors
Merkur | 온카지노 XN90 Merkur Double 메리트 카지노 주소 Edge Safety Razor - Steel Case, Gold Plated Merkur | XN90 Merkur Double Edge 바카라사이트 Safety Razor - Gold Plated